Hist hvor søvejen slår en bugt … ligger der en knold så smukt.
Når vi sejler rundt i vores dejlige farvand, sker det at, vi opdager en “lidt for høj grund” eller andre observationer, som ville være gode at, advare andre sejlere om. Har du en “advarsel” eller link, så send den til allan8553@gmail.com
Et lille fif til dem der ikke allerede har set denne mulighed på SFS’s hjemmeside vedr. Nautiskinfo.
Ved at åbne nedenstående (sikre) link og derefter “føj til hjemmeskærm” så bliver man hurtigt og nemt opdateret mht NavWarnings, NtM mm.Fungerer fint på iPad, måske mindre overskueligt på mobiltlf.
http://www.soefartsstyrelsen.dk/SikkerhedTilSoes/Sejladsinformation/Advarsler
Vi ses derude – Hilsen Allan
Kystdirektoratet har oplyst at Sandhage rende ved den østlige indsejling til Bøgestrømmen er uddybet og samtidig flyttet en smule mod nord. Det betyder at Bøgestrømmen kan besejles i 2015. Den fremtidige uddybning er endnu ikke afklaret.
———–
Iflg. Efterretninger for Søfarende nr. 516, angives dybden til 2,00m
Ny Storstrømsbro: Havbundsundersøgelser starter d. 20. januar 2014 – Se her
Der planlægges en ny gravet sejlrende i Storstrømmen gennem Masnedø Østflak. . Se her
Til dem der ikke har set de 2 nye sømærker i Storstrømmen – Se her
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi strammer reglerne for sejlads nær kysterne. Både og scootere skal længere ud.
Der skal være mindst 300 meter fra kysten og til nærmeste båd eller vandscooter. Sådan lyder et nyt sejladsreglement, der træder i kraft i dag lands alle kyststrækninger i Sydsjællands og Lolland-Falsters politikreds. Det oplyser politikredsen på sin hjemmeside. Tidligere har vandscootere måtte sejle helt indtil 200 meter fra kysten. Forbyder sejlads nær kysterne Reglerne opretholder det totale forbud mod sejlads langs Karrebæksminde – og forbyder desuden sejlads nær blandt andet Falsters østkyst og Hestehovedet i Nakskov. Sejladsreglementet er blevet til i samarbejde med Søfartsstyrelsen og Naturstyrelsen samt høringer af kredsens kommuner. Du kan finde reglerne her |
01-07-2011Vandscootere – status for sagenNaturstyrelsen har udsendt en pressenyhed for at gøre opmærksom på, at den eksisterende vandscooterbekendtgørelse stadig er gældende, indtil den erstattes af en endelig vedtaget revideret vandscooterbekendtgørelse.Det betyder, at Kommunerne fortsat skal give en personlig tilladelse til vandscootersejlads, dog mindre restriktivt end tidligere efter Højesterets dom. Men Højesterets dom betyder ikke, at reglerne for vandscootersejlads er ophævet, og derfor er vandscootersejlads som udgangspunkt forbudt, med mindre man har en tilladelse eller færdes i et område udpeget til vandscootersejlads.Udkastet til den nye vandscooterbekendtgørelse var som bekendt i høring i foråret, hvor bl.a. FLID indsendte høringssvar.Den endelige bekendtgørelse træder først i kraft efter godkendelse i EU-kommissionen, hvilket forventes at ske i efteråret 2011.Nyheden om vandscootersejlads kan læses her: www.naturstyrelsen.dk/Nyheder/Vandscootersejlads.htmYderligere oplysninger om vandscooterreglerne samt høringen kan findes på Naturstyrelsens hjemmeside her:www.naturstyrelsen.dk/Naturoplevelser/Adgang/Hvormaajegfaerdes/Hav/ |
2010 – Leila Dahlgaard Advarsel: |
16-6-2010 – Farvandsvæsenet Storstrømsbroen: Der er forbud mod sejlads under Storstrømsbroens sidefag, grundet risiko for nedfaldne betonstykker fra brodækket
Af Steen Wintlev-JensenVi har fra Søfartsstyrelsen fået meddelelse om fare for nedstyrtning af beton fra visse dele af Storestrømsbroen. Der er på Storstrømsbroen konstateret løs beton på grund af vinterens påvirkninger af betonkonstruktionerne. Som følge heraf er der risiko for betonnedfald fra broen ved passage af broens tilslutningsfag. I buefagene er løs beton fjernet, således at der ikke er risiko for betonnedfald under disse. Sejlere opfordres derfor til at benytte buefagene ved passage af broen. 04-05-2010 – sejlsport.dk |
2-11-2010 Vejdirektoratet planlægger et hovedistandsættelsesarbejde på Mønbroen over I den forbindelse vil der optræde visse begrænsninger for skibstrafikken i forbindelse med passage af Mønbroen. Vedlagte høringsbrev beskriver disse begrænsninger. Vejdirektoratet anmoder Dem hermed om, at bemærkninger, kommentarer og indsigelser overfor ovennævnte høringsforslag fremsendes senest den 1. december 2010 som anført i brevet. De er velkommen til at videresende høringsbrevet til relevante medlemmer/personer i Deres organisation/firma samt til andre interessenter På vegne af Vejdirektoratet. Med venlig hilsen Claus V. Nielsen Rambøll |