Alvorligt uheld i ”Niña” - Bianca 420 v/ Henning Saabøll

Februar 2016

Alvorligt uheld i ”Niña” – Bianca 420   v/ Henning Saabøll

Vi holder meget af Vejrø og det blev hurtigt besluttet, at Pinseturen 2015 skulle gå til Vejrø. Vi sejlede derfor Pinselørdag, vejret var rigtig fint, men dog lidt køligt.

Ombord var foruden mig og min hustru Lise, også vores højgravide datter og hendes kæreste, og det var som altid et par dejlige dage hvor vi var godt rundt på det meste af øen bl.a. ved brug af de mountainbikes der står til fri disposition ved ”Skipperly”. Om aftenen blev der tændt op i grillen ved havnen, og vi nød et par fine aftener i det gode selskab.

Mens vi var ved grillen blev fyret i båden tændt både lørdag og søndag aften, for at der kunne være lidt varme ombord, når vi kom tilbage til båden.

Begge aftener blev fyret slukket ved 22-tiden, men søndag nat da jeg skulle op ved 3-tiden besvimede jeg på toilettet i forenden af båden, hvor Lise og jeg lå og sov. Lise vågnede da hun hørte et bump, og blev hurtigt klar over at jeg var besvimet, og kaldte straks på mig, da jeg lå og blokerede døren indefra. Heldigvis kom jeg nogenlunde hurtigt til mig selv, og fik åbnet døren, men kort efter besvimede Lise også. Vores datter og svigersøn der sov i en agterkahyt, kom hurtigt til hjælp og fik mig op i cockpittet og kort efter også Lise. Vi talte lidt om det skete og ringede så 112 for at tale med en læge. Da vagtlægen hørte om det passerede, blev det straks besluttet at sende en redningshelikopter fra Flyvestation Skrydstrup, for at transportere os alle fire til Rigshospitalets Traumecenter. Her kom vi straks i kyndige hænder og Lise og jeg skulle hurtigt i trykkammer, da vi havde været ude for en kulilteforgiftning og havde været besvimede. Min datter og svigersøn havde også været ude for kulilteforgiftning, men i meget mindre omfang og uden at besvime, så de blev ret hurtigt udskrevet. Min datters foster havde heldigvis heller ikke lidt skade. Lise og jeg kom så i trykkammer fem gange i alt på 2. Pinsedag og næste dag , hvorefter vi blev udskrevet. Trykkammer benyttes i sådanne situationer for at undgå efterfølgende gener som utilpashed, hukommelsessvigt o.a.

Fejlsøgning:

Da vi fik båden hjem den efterfølgende weekend, besluttede jeg at afmontere det gamle fyr og installere et nyt Webasto fyr. Men det var jo vigtigt at finde ud af, hvad der egentlig forårsagede, at der opstod kulilte i kahytten. Jeg kunne ikke umiddelbart se nogen fejl på selve fyret, men da jeg kom ned i agterrummet kunne jeg straks se, at der var noget helt galt. Der var nemlig temmelig sodet oppe under agterdækket, og da jeg skilte udstødningen ad, kunne jeg se, at der var sket det, at noget af udstødningen ikke kom ud igennem skibssiden, men blev suget med ind igen sammen med luft fra indsugning i samme rum. Årsagen var, at udstødningen var blevet utæt der hvor røret sad fast på afgangsrøret i skibssiden, bl.a. fordi der var brugt alm. spændebånd og ikke ordentlige clams, som bl.a. kendes fra bilers udstødningsrør. Den nye udstødning er nu samlet med solide clams til udstødningsrør. Desuden er indsugningen ændret, så den friske luft indtages direkte fra en luftventil, og ikke bare fra agterrummet.

Konklusion:

Dette uheld, der kunne have fået alvorlige følger, bør få alle til straks at undersøge tætheden ved samtlige rør til udstødningen fra deres oliefyr. Og ikke mindst vigtigt: Anskaf en kuliltealarm der straks giver alarm ved en lille og ufarlig kuliltekoncentration. Jeg vil samtidig selv fortsætte med aldrig at have fyret kørende natten over, det vil altid blive slukket ved 22-23 tiden, og det var jo også den relativt lave koncentration der gjorde, at vi slap helskindet fra dette alvorlige uheld. I øvrigt har kulilte en massefylde meget tæt på atmosfærisk luft, så kulilte kan i små koncentrationer befinde sig i ”skyer” i forskellig højde i kahytten, og det var derfor jeg intet mærkede i køjen eller lige da jeg stod op. Først da jeg gik ind i badeværelset blev jeg ramt af en sådan” kuliltesky”, og det samme var tilfældet for Lise. Da fyret blev tændt den aften, kom vinden desuden lige agten fra, og det kan måske også have været medvirkende årsag til at koncentrationen var højest i forkahytten.

Alle er velkomne til at kontakte mig for yderligere oplysninger.

(134 besøgende i år, 1 besøgende i dag)